Så väljer du rätt molnbaserad växel

Två anställda på Telavox sitter i ett blått rum

Sektioner

Kom igång med Telavox idag!

Prata med en av våra experter eller köp nu och upplev obegränsad företagstelefoni.

Den här köpguiden är till för alla som använder sig av eller är i behov av en molnbaserad växel framöver. Kanske sitter du på en traditionell stationär växel med analog anslutning mot telenätet, men vill gå över till en molnbaserad variant. Eller så har du en molnbaserad lösning och är på jakt efter något som presterar bättre än den du har idag. Du kanske inte använder din nuvarande lösning fullt ut då den inte är tillräckligt praktisk att använda eller saknar funktioner du behöver. Syftet med denna guide är att hjälpa dig komma närmare ett beslut.

Två anställda på Telavox sitter i ett blått rum

Skillnaden mellan molnbaserade och stationära växlar

Det finns flera olika typer av växlar men de flesta använder sig antingen av en traditionell växelteknik eller en molnbaserad lösning. Det som främst skiljer dessa åt är att den molnbaserade lösningen inte kräver en stationär plats för maskinvaran, utan kan användas av alla inom företaget – när som helst.

Idag går allt fler över till en molnbaserad växel då det är en såväl användarvänligare som billigare och mer flexibel lösning. I denna köpguide fokuserar vi enbart på just växelsystem i molnet då det är lösningen som kommer att råda uteslutande i framtiden.

Instruktioner

Vi kommer nu att presentera en rad olika frågor du ska besvara med JA eller NEJ. Räkna sedan ihop hur många JA du har svarat. Längst ner i guiden berättar vi sen vad som är det bästa alternativet för dig!

Företaget idag

  1. Har ni en befintlig molnlösning idag?
  2. Har ni en fast månadskostnad?
  3. Är det stor ruljans på personal i företaget? (Börjar och slutar det mycket folk så att det är viktigt att kunna onboarda relativt ofta?)
  4. Har ni tillgång till tillförlitligt internet? (Vi räknar med att ett samtal kräver 0,1 Mbit.)
  5. Är det viktigt att man kan nå er när som helst? (Vill ni att era kunder ska kunna nå er även om ni inte har kontorstider just då?)
  6. Har ni behov av att få personer som ringer in att hamna rätt direkt? (Det vill säga är ni i behov av mer än en växel?)
  7. Är ni verksamma i flera länder?
  8. Om ja, ringer ni mycket till vissa länder och skulle därmed vara intresserade av speciella deals till dessa?

Företaget i framtiden

  1. Är det viktigt att det är enkelt att skala upp och ner vid toppar eller dalar i verksamheten?
  2. Måste lösningen vara flexibel och gå att skräddarsy efter specifika behov?
  3. Har ni ett stort behov av att kontinuerligt få tillgång till nya funktioner?
  4. Är det viktigt att ha möjlighet att kunna spela in samtal?
  5. Vill ni själva ansvara för att administrera tjänsten? (Det vill säga, att ni själva kan lägga till och ta bort användare, ställa in funktioner och aktivera SIM-kort, till exempel.)
  6. Vill ni att era anställda ska kunna arbeta hemifrån?
  7. Är det viktigt att kunna använda såväl fasta telefoner som softphones och mobiler?
  8. Måste ni ha tillgång till talsvarssystem?
  9. Är en serverhall högprioriterat att få bort?
  10. Vill ni löpande göra analyser och utvärdera statistik för att effektivisera och utveckla växeln?
  11. Är det viktigare att lösningen är skalbar och flexibel än billig?
  12. Är det viktigt att kunna välja mellan en bunden eller obunden bindningstid?
  13. Är det viktigt att kunna välja hur lång uppsägningstiden är?
  14. Kommer ni att vara i behov av en obegränsad mängd växeltjänster?

Resultat

Sådär, då var det dags att räkna ihop och komma fram till ett resultat! Räkna nu ihop alla dina JA-svar du har registrerat.

Antal frågor: 22

Antal JA-svar: 
Baserat på antalet JA-svar har du här angett, här är ditt resultat:

14 till 22 = En molnbaserad flexibel lösning kommer passa ditt företag utmärkt

Det är en molnbaserad lösning som sätter funktionalitet, enkelhet och användarvänlighet du behöver. Du vill vara flexibel och enkelt kunna skala upp och ner vid behov, för vem vet hur ekonomin ser ut om några år? Vi anser därför att en molnbaserad lösning som den Telavox erbjuder är den otroligt bra investering för dig.

7 till 14 = Ditt företag kommer sannolikt att gynnas av en enkel molnbaserad lösning 

Du är medveten om att en molnbaserad lösning är den enda vägen att gå numera, och du har med största sannolikhet en idag, men funderar på om det är den bästa lösningen. Du har kanske inte ett stort behov av att få en massa nya funktioner, eller ha tillgång till en obegränsad mängd växlar. Däremot söker du en kundfokuserad lösning som underlättar livet för din support. Vi tror därför att en molnbaserad lösning som Telavox skulle passa dig.

0 till 7 = Ditt företag verkar inte vara i behov av en ny molnbaserad växel

Du verkar inte ha något större behov av att byta växel. Antingen har du en fast växel som fungerar som den ska, eller så är din nuvarande molnbaserade växel fullt tillräcklig för era behov.

Därför kan Telavox lösning vara helt rätt för dig

I Telavox lösning slipper du onödiga kostnader och kan skala upp och ner friktionsfritt.

Hos oss kan du kombinera våra växeltjänster precis som du vill. Du väljer själv om du vill investera i ett obegränsat antal växeltjänster – eller bara en. Behöver du köfunktion, faxbrevlåda eller flera röstbrevlådor går det utmärkt att lägga till.

Kom igång med Telavox idag!

Prata med en av våra experter eller köp nu och upplev obegränsad företagstelefoni.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser