SIP-trunking är en metod för kommunikation över internet som bara växer sig starkare. SIP-trunking gör att såväl dina fasta telefoner som softphones kan ansluta till det fasta telefonnätet för att ringa. SIP-trunking använder sig av IP för att koppla ett samtal till det fasta telefonnätet (PSTN) istället för det traditionella tillvägagångssättet med PRI eller analoga linjer. SIP-trunking ansluter alltså din internetleverantör till din telefonväxel.
Introduktion
Varför är detta så fördelaktigt och något som allt fler väljer att investera i? Det är en stabil lösning inför en framtid där vi bara fortsätter att kommunicera online och allt fler verksamheter flyttar upp i molnet. Det är dessutom ett sätt att minska företagets kostnader för telefoni och något som kommer att förbättra flexibiliteten inom företaget.
I den här guiden får du all information du behöver för att kunna fatta ett beslut om SIP-trunking är något för er. Du får dessutom lära dig allt du behöver veta och lite till om kommunikation över internet. Låter det bra? Då kör vi!
Historien om SIP
För att på bästa sätt förstå SIP går vi tillbaka till tiden innan internet. I telefonsamtalets begynnelse använde man sig av fasta telefoner för att ringa över det analoga nätverket PSTN (Public Switched Telephone Network) bestående av kopparledningar (PRI). Det krävdes då en fysisk anslutning mellan två punkter för att ett samtal skulle fungera. När tjänsten utvecklades kunde företag sedan köpa en ett paket, en så kallad trunk, av sin leverantör. Trunken bestod då av ett antal telefonlinjer.
Sedan 1980-talet har kopparledningarna använt sig av ISDN för att ansluta till internet och trunking har utvecklats till IP-trunking. Den främsta skillnaden mellan traditionella trunkar och IP-trunkar är att istället för kopparledningar används IP-anslutningar över internet.
Världens första VoIP-samtal
I slutet av 1970-talet utvecklades VoIP med flera olika protokoll. Det första VoIP-samtalet som gick utanför de analoga kopparledningarna gick då över IP-nätverket. Då användes ett NVP (Network Voice Protocol) över Arpanet (föregångaren till internet). Den första VoIP-mjukvara som kunde installeras på datorer i hemmet kom 1995. 2003 introducerades det idag kanske mest välkända alternativet Skype på marknaden.
SIP introduceras
SIP utvecklades 1996 och gjorde så att det förutom röst även gick att inkludera video och chatt. Det har blivit det mest använda protokollet för röst som är kompatibelt med IP-baserade telefonväxlar och andra typer av VoIP-produkter. Det blev tidigt uppskattat av många företag då de inte bara kunde hålla sina samtal över internet utan även bara behövde använda ett nätverk för all media och kunde utesluta de fysiska telefonkablarna.
I början av 2000-talet börjar man i större utsträckning använda kablar och DSL-anslutningar för internettjänster istället för de analoga PSTN-linjerna. Det innebär snabbare internet vilket i sin tur gjorde att VoIP-teknologin kunde användas på ett bättre sätt. När allt fler började använda sig av VoIP behövdes SIP-trunking för att man skulle kunna ringa med flera tekniker. Utan SIP-trunking hade VoIP endast inneburit att man kunde ringa röstsamtal internt och man skulle fortfarande behöva kopparledningarna för att ringa ut från kontoret.
Så fungerar SIP-trunking
En sak är säker och det är att vi helt kommer att övergå till att kommunicera över internet. I Sverige har vi kommit långt och de flesta företag här har redan fasat ut fasta telefonväxlar och övergått till molnbaserade lösningar. Däremot kan man kommunicera över internet på olika sätt. Ett av de populäraste tillvägagångssätten är SIP-trunking.
SIP-trunkar är virtuella telefonlinjer som använder SIP-protokoll för att utföra röstsamtal (VoIP). Genom SIP kan leverantörer ansluta till din telefonväxel och alla era telefonnummer kopplas direkt till SIP-trunken. En SIP-trunk kan ha obegränsat med linjer så ni behöver aldrig oroa er för utökade kostnader om ni behöver lägga till fler linjer, eller ta bort befintliga!
Vad behövs för att kunna använda en SIP-trunk?
För att kunna använda en SIP-trunk behövs ett internetabonnemang och en telefonväxel som är SIP-kompatibel. Din internethastighet måste vara tillräckligt snabb men det brukar inte vara några problem då hastigheterna hos de flesta leverantörer uppfyller kraven.
Hur vet man om ens telefonväxel är SIP-kompatibel?
De flesta nya telefonväxlar är SIP-kompatibla. Många äldre telefonväxlar är utvecklade för det gamla kopparnätet, och då kan du behöva uppgradera eller köpa en ny. Det går att investera i en gateway som gör att trafiken på din gamla telefonväxel går via internet istället. Däremot är äldre, fasta telefonväxlar i regel dyrare och svårare att underhålla, så att se över andra möjligheter är en bra idé och investering för framtiden.
Fördelar och nackdelar med SIP-trunking
Minskade kostnader och ökad flexibilitet
Samtliga telefonsamtal går över internet så du betalar inga minutpriser eller per samtal.
Det blir alltså en lägre abonnemangs- och trafikkostnad. Eftersom att lösningen gäller alla som är anslutna till företaget spelar det ingen roll om dina kollegor arbetar hemifrån, deras samtal kommer också att vara gratis. Du kommer även att minska kostnaderna för bland annat installation, konfiguration, underhåll och hårdvara.
Eftersom att SIP-trunkar inte är fysiskt bundna till en viss plats behöver ni inte byta nummer om ni flyttar in i ett nytt kontor. Eftersom att det är en skalbar lösning kan ni minska antalet linjer om det behövs men även enkelt skala upp utan några extra kostnader. Nya användare läggs också till snabbt och enkelt.
En annan positiv aspekt är att övergången till SIP-trunking inte är något som påverkar företaget eller medarbetarna i sig. Ingen kommer att märka övergången, utan det handlar i praktiken främst om att ringa över internet istället för över kopparledningarna.
Nackdelar med SIP-trunking
Om ni har en fast telefonväxel idag och vill gå ifrån den till en helt ny lösning kommer det att inledningsvis krävas en större investering i form av ny utrustning.
Det är sällan så stora problem att internetanslutningen slutar fungera men om internet ligger nere kommer det inte vara möjligt att ringa ut. Då finns så klart alternativet att använda sin mobiltelefon istället.
Slutligen är det även värt att påpeka att eftersom att SIP-trunkar exponeras för internet så måste ni ha en välfungerande nätverkssäkerhet. SIP-trunking leder i sig inte till en ökad risk, men lämpliga säkerhetsåtgärder måste finnas på plats för att det ska vara säkert.
Är SIP-trunk något ert företag behöver?
Måste jag ha en SIP-trunk för att kunna ringa över internet?
Nej. De enda lösningarna som finns är inte traditionella telefonväxlar eller SIP-trunking, utan det finns andra, skräddarsydda UCaaS-lösningar som är ännu mer fördelaktiga. UCaaS står för Unified Communications as a Service och är ett samlingsnamn för molnbaserade kommunikationslösningar. Det är ett sätt att samla företagets kommunikation i en plattform. Du har exempelvis växel, mobiltelefoni och chatt i en och samma app.
Vem lämpar sig SIP-trunking för?
SIP-trunking är en smart lösning för större företag som använder sig av många olika nummer. Det passar också företag som har en befintlig växel man inte vill göra sig av med. Framförallt handlar det om att se vilket behov ni har och vilka krav ni ställer på er telefoni och kommunikation. Om ni enbart ringer röstsamtal men inte har ett större behov av andra funktioner kan SIP-trunking fungera utmärkt för att minska kostnaderna och öka flexibiliteten.
Vanliga frågor och svar om SIP-trunking
Hur lång tid tar det att implementera en SIP-trunk?
Om du uppfyller kraven, det vill säga har en tillräckligt snabb internetuppkoppling och en IP-kompatibel telefonväxel, kan implementeringen gå på någon minut. Ni behöver bara fastställa vilka telefonnummer ni vill använda er av och vart på internet ni vill skicka samtalen.
I vissa fall kan ni behöva konfigurera om er telefonväxel så att den den snackar med SIP-trunk-leverantörens växel. Det kan kräva en snabb omprogrammering.
Hur skiljer sig olika SIP-trunk-lösningar åt?
Lösningarna skiljer sig egentligen inte alls åt. SIP-trunklösningar är i regel avskalade och enkla. I huvudsak handlar det om att kunna koppla upp samtal via telefonnätet via den utrustning du har. Det är en enkel tjänst för dig som vill ha telefoni till en låg kostnad och inte en massa extra.
Gör en prisjämförelse och se över olika leverantörers erbjudande. Fråga dem exempelvis vad som händer om internetuppkopplingen ligger nere och hur deras tillgänglighet på tjänster ser ut.
Är SIP-trunking säkert?
Vissa känner en oro inför att SIP-trunking och att ringa över internet inte ska vara lika säkert som att ringa över det fasta telefonnätet. Det kan finnas en rädsla för att SIP öppnar upp för sårbarheter i nätverket eller att det ska vara lättare för utomstående att lyssna på samtalen.
SIP-trunking innebär dock ingen extra sårbarhet för nätverkssäkerhet då det bara är ett protokoll som ser till att du kan skicka och ta emot information. Det fungerar som en kontrollerad gateway till PSTN, det analoga telefonnätet. SIP-trunking har därför inget med din nätverkssäkerhet att göra. Däremot exponeras SIP-trunkar för internet så din nätverkssäkerhet måste vara stabil.
SIP-trunking blir därför vad du gör det till och hur du använder det. En vanlig telefon kan också vara en säkerhetsrisk. Så om du väljer en leverantör som vet hur du ska sätta upp det, är det väldigt säkert.
Se till att ditt nätverk är säkert
Håll dina programvaror uppdaterade för att minska risken för säkerhetsproblem, allt från router till din telefonväxel. Använd komplexa lösenord som du byter ut ofta. Se till att din telefonväxel är säkrad med brandväggar.
Fråga också leverantören om de använder sitt eget nätverk eller någon annans. Det finns leverantörer som säljer SIP-trunkar från andra leverantörer. Du vill välja någon som använder sitt eget nätverk och som har full kontroll över sin tjänst.
Får man en sämre röstkvalitet om man använder SIP?
Kort sammanfattat: nej, tvärtom. Röstkvalitet beror på vilka parametrar som operatören använder och vilken telefon du använder. Många leverantörer använder HD Voice, vilket ger en kvalitet som är överlägsen det gamla telefonnätet.
Alternativ till SIP-trunking
Är SIP-trunking den bästa lösningen för telefoni?
Att ringa över internet är den mest framtidssäkra lösningen, i alla fall just nu. Att använda sig av VoIP-teknologi passar de flesta företag och branscher oavsett hur mycket ni ringer eller vart ni har kontor. Det du bör göra är att se över ert behov för telefoni och vad ni kommer att behöva i framtiden.
Om ni vill behålla er telefonväxel och söker en avskalad lösning
Har ni nyligen investerat i en molnbaserad växel eller har en fast växel som fungerat bra under många år kan ni välja att behålla den men integrera den med SIP. En nyare molnbaserad växel är antagligen redan IP-kompatibel, men en äldre växel kan behöva uppgraderas för att SIP ska kunna implementeras.
Telavox tjänst för SIP-trunking gör att du kan behålla den växel du har, men du använder oss som operatör. Det innebär att vi kopplar upp samtalen och sköter integreringen med en SIP-trunk vilket gör att du kan ringa över internet. För att detta ska fungera krävs givetvis
Telavox SIP-lösning i 5 ord
1. Kostnadseffektiv
Lägre kostnader för ditt företag. Du behöver inte längre fysiska telefonlinjer som är oflexibla, och dyra att underhålla. Internationella samtal blir också mycket billigare.
2. Global
Telavox använder Voxbones globala SIP-trunktjänst och vi kan därför erbjuda nummer i över 65 länder. Dessutom använder många Telavox-kunder sina nordiska konton för sina kontaktcenter över hela världen.
3. Flexibel
Anpassa dig efter vad ditt företag behöver just nu genom att enkelt skala upp eller ner. Med gammaldags fysiska telefonlinjer var det en tidskrävande och komplex uppgift att öka antalet företags telefonlinjer. Moderna VoIP-lösningar med SIP-trunking gör denna typ av förändring nästan omedelbar.
4. Framtidssäkrad
SIP-trunking är en lösning för framtiden. I stora delar av världen avvecklas nu det gamla nätverket av kopparledningar. Med SIP-trunking kan du vara säker på att dina röstsamtal alltid når den andra parten även i de områden där det saknas fysiska nätverk.
5. Integrationsvänlig
Integrera med andra telefoni-miljöer via SIP. Telavox stöder Mitel, Avaya, Aastra och LG-Ericssons lokala leverantörer. Telavox tillhandahåller också ett antal integrationer med CRM-system och Microsoft Teams.
En komplett och användarvänlig UCaaS-lösning
För dig som vill gå steget längre och investera i en lösning som är optimerad för framtiden och som säkerställer en ännu bättre kommunikation såväl inom som utanför företaget finns det flera alternativ.
Telavox har alltid haft siktet inställt på framtiden. När vi i början av 2000-talet startade företaget var det för att utveckla ett bättre sätt för företag att kommunicera på och att ta företagskommunikation upp i molnet. Vi skiljer oss från många andra UCaaS-leverantörer då vi själva utvecklat och äger allt. Då vi arbetat med telefoni över internet från första början så har vår lösning konstant finslipats och förbättrats.
I vår kompletta kommunikationsplattform ryms växeltjänst, telefoni och mobiltelefoni. Du kan använda vilken enhet du vill för att kommunicera hur du vill – du kommer att få samma upplevelse oavsett. Här kan du läsa mer om alla fördelar som kommer med vår lösning.
Lilla-ringa-över-nätet-ordlistan
Audio Codec
Codec är en förkortning av encoder/decoder som innebär att digitalt komprimera och dekomprimera ljud. Detta görs för att minska filstorleken så att överföringen över nätet går snabbare. När det handlar om samtal över internet innebär det att rösten, alltså ljudsignalen, digitalt komprimeras och när ljudsignalen når slutdestinationen dekomprimeras den för att kunna spelas upp i full kvalitet. Det här är alltså såhär VoIP möjliggörs.
DID (Direct Inward Dial)
SIP-trunking använder DID (Direct Inward Dial) som innebär att alla på kontoret kan ha sin egen SIP-linje. För att kunna använda sig av DID måste du använda ISDN eller en annan digital anslutning. DID är en funktion som innebär att du kan ge varje anställd ett eget nummer utan att du behöver använda en dedikerad telefonlinje för detta.
DSL (Digital Subscriber Line)
Det är en annan vanlig metod för att ansluta till internet genom att använda sig av telefonlinjer. Likt ISDN kan tal och data överföras samtidigt.
IDSN (Integrated Services Digital Network)
En vanlig metod för att ansluta till internet över vanliga telefonlinjer som utvecklades under 1980-talet. Eftersom att nätverket är digitalt kan man använda flera enheter samtidigt, som telefoner och datorer.
IP (Internet Protocol)
IP-telefoni innebär att du ringer över internet istället för det traditionella telenätet. IP är själva kommunikationsprotokollet som används för att skicka information över internet.
PSTN (Public Switched Telephone Network)
Det analoga, traditionella telefonnätet bestående av kopparledningar.
QoS (Quality of Service)
QoS är en routerinställning som ber nätverket att prioritera röstsamtal för att undvika störningar och tappad kvalitet. Med QoS-inställningen bibehålls ljudkvaliteten även när datakonsumerande aktiviteter som som att streama video eller ladda ner stora filer pågår.
SIP (Session Initiated Protocol)
SIP är det protokoll som används för att skicka röstinformation över nätet. En SIP-trunk möjliggör för samtal online, alltså streamade samtal istället för den traditionella telefonin över telefonnätet.
SIP-telefon
Hård- eller mjukvarubaserade telefoner som använder VoIP för att ringa. Det är ett annat namn för VoIP-telefon eller en softphone.
Softphone
En softphone är en mjukvara som du installerar på din dator eller surfplatta så att du kan använda enheten som vilken telefon som helst. Den används oftast ihop med VoIP för att ringa över internet.
UCaaS (Unified Communications as a Service)
UCaaS innebär att abonnera på (i regel) molnbaserade lösningar för Unified Communications. Exempelvis kan en grundläggande version av UC vara att samla företagets telefoni, chatt, telefonväxel, mejl och videosamtal i en plattform.
VoIP (Voice over Internet Protocol)
En teknik eller ett begrepp för röstsamtal över internet. Kallas ibland även för IP-telefoni, bredbandstelefoni och internettelefoni.