Molnväxeln är suverän när man driver sex salonger på olika platser
Henrik Danielsson
Grundare och VD för Headon
Om företaget
2002 grundades Headons första salong i Malmö och idag är de en av Sveriges ledande frisörkedjor med sex salonger på attraktiva adresser i staden. Förutom att jobba traditionellt med kunder arbetar de även kreativt. Headon arrangerar visningar och events och deltar i tävlingar och tagit hem många prestigefyllda titlar.
Utmaningen
Telavox har mött Headons växande behov i mer än tio år. Henrik minns att han fick tips av en vän som också är entreprenör och redan var kund hos Telavox.
“Vi har haft Telavox nästan sen första salongen öppnade. Vi var inte nöjda med vår föregående telefonileverantör. De erbjöd ingen molnväxel och kändes omoderna. Dessutom var de dyra. Telavox är prisvärt och jag sparar tid för jag kan se och ändra inställningar själv. Det är ett lätt system att jobba i och appen utvecklas ständigt”, säger Henrik Danielsson, grundare och VD för Headon.
Lösningen
Från dykinstruktör till hårkreatör – Henrik Danielsson valde att följa sin mammas frisörspår och dök in stylistbranschen. Idag äger han den prisbelönta frisörkedjan Headon som nyligen vuxit till sex salonger. Telavox har funnits med på hela expansionsresan.
”Vi har haft Telavox nästan sen första stället öppnades. Molnväxeln är suverän när man driver sex salonger på olika platser”, säger Henrik.
Han levde ett obekymrat liv som dykinstruktör på varmare breddgrader. Nu, 17 år senare, har han mer att tänka på som ägare av frisörkedjan Headon med 40 anställda och sju egenföretagare som hyr stolar.
”Här är full rulle. Därför är det viktigt för mig med en telefonileverantör som har enkel administration och klarar att fixa flera salonger. Jag har många nya projekt och är beroende av en flexibel lösning där man kan sköta ändringar själv. Molnväxeln är suverän när man driver sex etablissemang”, säger Henrik.
Johanna Bonow jobbar som koordinator på Headon sedan 2,5 år tillbaka. Hon är imponerad av hur lättanvänd appen är.
”Vi är mycket nöjda. Jag kan enkelt öppna och stänga växeln och koppla samtal vidare. Och jag kan snabbt skapa tillfälliga svarsmeddelande till kunder som ringer om vi råkar ha utbildning eller inte är tillgängliga av någon annan anledning”, säger Johanna.
Här är full rulle. Därför är det viktigt för mig med en telefonileverantör som har enkel administration och klarar att fixa flera salonger
Henrik Danielsson
Grundare och VD för Headon
Resultatet
Som koordinator har Johanna mycket att hålla reda på – det kan gälla allt från att ringa till rörmokaren akut till att sköta marknadsföringen.
“Jag har en spretig vardag, många oförutsägbara grejer händer på salongerna. Men det är en del av charmen med jobbet och jag uppskattar verkligen Telavox app där allt finns samlat för att kommunikationen ska funka. Jag kan jobba proaktivt och få undan saker snabbt genom att till exempel planlägga hela året i växeln gällande helgdagar och så vidare”, säger Johanna.
Henrik uppskattar Telavox service och har lärt känna sin personliga Customer Success Manager väldigt väl genom åren.
“Samarbetet funkar riktigt smidigt. Jag ringer min Customer Success Manager och så blir alla problem åtgärdade”, säger Henrik.
Tuff konkurrens om kunderna
“Frisörbranschen är en av de mest konkurrensutsatta branscherna man kan verka i. Det gäller att tänka ut nya och smarta koncept för att lyckas. Därför är det kul att ha en telefonileverantör som resonerar och agerar likadant”, säger Henrik.
Nu har Headon en ny Customer Success Manager, Kristina Jankovic, som hjälpte frisörkedjan att komma igång med sin sjätte salong.
“Det blev faktiskt lite tekniska strul med den sista salongen, något vi inte drabbats av tidigare. Men Kristina fanns alltid till hands och löste vad som än dök upp. Nu rullar det på som vanligt”, säger Henrik.
“Jag har många frisörer i familjen och är uppvuxen i den världen. Därför är det extra roligt att ha Headon som kunder. Det är ett spännande företag där det händer mycket. De utmanar sin bransch, är innovativa och expanderar ständigt. Jag vill skapa de bästa förutsättningarna för dem att nå bästa resultat.”
– Kristina Jankovic, Customer Success Manager och Teamlead på Telavox.