“Vi hade en färdig växel på två timmar! Då hade vi satt upp allt det tekniska, skapat samtalsslingor, alla steg i talsvaret samt läst in de alla talsvar som behövdes. Två timmar!”
Magnus Rodén
Senior IT Manager, Kicks
Om företaget
Kosmetikkedjan Kicks ambition är att vara ledande i Norden inom parfym och kosmetik. De erbjuder skönhetsprodukter inom makeup, doft, hud- och hårvård.
Företaget har 2 000 anställda, en omfattande näthandel och 250 butiker i Sverige, Norge och Finland. Företaget har en nettoomsättning på på 3 351 miljoner kronor (2019).
Utmaningen
Magnus Rodén, Senior IT Manager på Kicks, hade länge varit trött på företagets gamla växel. Den var både dyr och krånglig att hantera. Han sökte en användarvänlig kommunikationslösning för hela företaget – en lösning som inte begränsades av geografin.
“Vi ville ha en leverantör, ett system och ett avtal – för alla våra nordiska länder. Och det har vi fått med Telavox”, säger han.
Lösningen
Ny växel på 2 timmar istället för 6 dygn
Det första Kicks gjorde var att säga upp sin gamla växellösning för företagets servicedesk. Magnus satte sedan själv upp den nya växeln tillsammans med Henrik Svedberg, Project Manager på Telavox.
“Vi hade en färdig växel på två timmar! Då hade vi satt upp allt det tekniska, skapat samtalsslingor, alla steg i talsvaret samt läst in de alla talsvar som behövdes. Två timmar!”
Magnus konstaterar att det innebär en enorm besparing i både tid och pengar att kunna sköta alla delar av växeln själv, utan vare sig väntetider eller dyra konsulttimmar.
När Magnus insåg hur mycket resurser det skulle frigöra att byta system blev valet att gå över till Telavox enkelt.
“För skojs skull hörde jag mig för hos vår gamla leverantör. Där fick jag svaret att motsvarande skulle ta cirka 150 timmar att skapa”, säger han.
Nytt talsvar på 2 minuter istället för 2 veckor
Med Telavox kan Kicks servicedesk idag hantera sina växlar själva. Det har inneburit lägre kostnader, en ökad effektivitet och en uppskattad flexibilitet.
“Förut behövde vi anlita vår leverantör för att till exempel byta ut meddelanden i talsvaret. Det var dyrt och det tog tid, ofta flera veckor. Nu kan vår servicedesk spela in sina egna meddelanden på bara ett par minuter”, säger Magnus.
Han lyfter fram en rad orimliga situationer som uppstår när man inte kan styra sin egen växel och sina egna talsvar utan hjälp. Kanske vill man till exempel spela in ett meddelande för att marknadsföra en kampanj.
“Tidigare var vi då tvungna att boka en studio. Varje gång kostade det dessutom minst 16 000 kronor per meddelande. Men när studion väl var ledig, var kampanjen ofta redan över”, säger Magnus.
Idag är det en anställd på Kicks som spelar in alla meddelanden – en person som även är med i företagets reklam och som utgör en del av varumärket.
“De gamla jättarna i branschen har helt enkelt inte hängt med. De begränsas av att de sitter fast i tungrodda legacysystem och kan inte erbjuda en bra kundresa”, säger Magnus.
“Det är otroligt skönt att ha en och samma leverantör för alla de nordiska länderna. Det ger en enhetlig upplevelse både för oss och våra kunder.”
Magnus Rodén
Senior IT Manager, Kicks
Resultatet
Effektivt med en lösning för hela Norden
Med Telavox har Kicks fått en bättre kontroll över både funktioner och kostnader.
“Både avtal och fakturor är transparenta och överskådliga. Idag kan vi förutse fasta kostnader för växel och telefoni ned på sista kronan, vilket underlättar budgetarbetet avsevärt”, säger Magnus.
Han är också mycket nöjd med beslutet att välja en gemensam lösning för hela Norden.
“Idag kan vi själva kan göra ändringar i växeln, flytta licenser och ändra datamängden på anställdas surf helt utan hjälp, oavsett vilket land de befinner sig i.”
En enad plattform för hela Norden innebär att hela företaget idag arbetar på samma sätt, i samma gränssnitt. Det underlättar samarbetet och gör det enkelt att slussa samtal mellan kontoren i de olika länderna.
“Det är otroligt skönt att ha en och samma leverantör för alla de nordiska länderna. Allt hänger ihop i samma produkt. Det ger en enhetlig upplevelse både för oss och våra kunder.”