"Medarbetare kan jobba hemifrån utan problem tack vare Telavox molnbaserade kommunikationslösning."
Martin Berg, CTO på Lime Technologies
Om företaget
Lime Technologies är ett IT-bolag som är inriktade på att erbjuda egenutvecklade CRM-system. Idag har de 260 anställda, börsnoterade och etablerade i hela Norden. Produktportföljen består av olika mjukvaruprogram anpassade för kund- och säljorganisationer. Deras största målgrupp finns i nuläget inom den nordiska marknaden.
Lösningen
Telavox vann på gränssnittet
Efter att ha studerat tre olika operatörer föll valet på Telavox. Förutom de klassiska anledningarna som konkurrenskraftigt pris, nordisk närvaro och god service blev Martin framförallt imponerad av gränssnittet och användarvänligheten.
“Telavox vann även på gränssnittet, bra UX betyder mycket ur ett supportperspektiv! I dagsläget får IT-teamet väldigt få frågor från våra kollegor och detta tolkar jag som att de reder sig själva och utan problem kan använda basfunktionaliteten.”
Ännu mer intuitivt
När Telavox-appen uppdaterades blev Martin ännu nöjdare. Läsbarheten förbättrades, man gjorde ändringar i interaktionsdesignen och funktionerna. Något som för övrigt ständigt hålls ajour per automatik.
“Det har blivit ännu mer intuitivt och alla kan känna igen sig eftersom formspråket påminner om apparna man använder privat och därför krävs ingen manual”, säger Martin.
Resulatet
Molnbaserad lösning i coronatider
En annan viktigt sak som är högaktuell för Martin är att de i dessa tider förfogar över en affärskritisk molnbaserad kommunikationslösning. Något som kan innebära stor skillnad för företag under coronavirusets framfart.
“I Norden har vi kommit långt med cloudbaserade lösningar och är redan vana vid att jobba på distans. Detta gäller också för Lime Technologies medarbetare i den mån det går beroende på tjänst. Men om vi behöver skicka hem samtliga är det inga problem tack vare Telavox cloudbaserade lösning. IT-avdelningen kan använda och administrera allt på distans och detsamma gäller för vår kundsupport och många andra avdelningar”, säger Martin.
Det ska vara enkelt att vara säker
Och trots distansarbete behöver inte Lime Technologies tumma på informationssäkerheten som är en prioriterad fråga för mjukvarubolag. Martin tycker det är viktigt att hålla en balans och vara flexibel – medarbetare ska kunna jobba hemifrån och använda nödvändiga redskap på datorn. Samma approach vill han ha gentemot kunderna.
“Säkerhet ska vara enkelt och här är Telavox på god väg. Man kan välja att logga in via sitt Microsoft-konto och då har vi centralt koll på vem som loggar in och när folk slutar kan vi administrera det på ett enkelt sätt”, säger Martin.
Nya medarbetare förstår direkt
Det har också varit en avgörande faktor för Martin att ha en kommunikationslösning som kan möta ett snabbväxande företags behov där människor snabbt blir självgående. När nya medarbetare får sina datorer och mobiler ska de bara kunna logga in och sätta igång att jobba direkt.
“Ett internt initiativ har varit att automatisera rutinerna när folk börjar sina anställningar. I samband med vårt traineeprogram onboardar vi ibland fyrtio till femtio nya medarbetare på en gång. Vi lägger enkelt upp användare och licenser och det enda fysiska inspelet är sim-korten. Men snart finns en lösning på det när Telavox får stöd för e-sim”, säger Martin.
Lysande att ha en personlig kontakt på Telavox
Bakom kulisserna finns deras personliga Project Manager från Telavox, Morgan Arnhed, som stöttar och är till hands. Vid behov besöker han även Martin och hans team för att visa ny funktionalitet. Lime Technologies har även ställt upp på att provtesta nya integrationer som till exempel den mellan Microsoft Teams och Telavox. Martin känner att han som kund har inflytande och att Telavox lyssnar på hans åsikter.
“Lime är verkligen en kul kund att jobba tillsammans med! Martin och hans team är alltid på fötterna och brinner för att samarbeta och utveckla våra produkter tillsammans.”
– Morgan Arnhed, Project Manager på Telavox
“Vi har varit kunder sedan 2016 och Morgan har varit med från start. Det var enkelt och smärtfritt att komma igång, portera nummer och konfigurera systemet. Allt var klart på bara några timmar. Jag tycker det är lysande med en personlig kontakt. Vi får alltid snabb hjälp och återkoppling. Om det är något Morgan inte kan svara på själv hör han efter med utvecklingsavdelningen och vidarebefordrar även min feedback till dem”, säger Martin.