Vi valde Telavox för att allting var så enkelt.
Magnus Henrichson
IT-chef på Löfbergs
Om företaget
Löfbergs är en anrik kaffeleverantör med över hundra år i branschen. Företaget bildades 1906 i Karlstad av de tre bröderna Josef, Anders och John Löfberg. Idag är Löfbergs en av de största kaffeleverantörerna i Norden.
Företaget omsätter 1,9 miljarder kronor och har drygt 350 medarbetare i sju länder.
Utmaningen
Magnus Henrichson är IT-chef på Löfbergs och insåg att deras växel började bli förlegad. Han var dessutom beroende av en extern leverantör för att kunna göra ändringar. Magnus började titta sig om efter alternativ och valet stod slutligen mellan Telavox och Telia.
Justera växeln på egen hand
”Telavox imponerade för man kan göra så mycket på egen hand – bygga och justera om växeln, beställa nya SIM-kort, lägga till och ta bort användare, skapa egna svarsgrupper och utöka dem. Men det var viktigt för oss att få ta del av Telias nät och bli lika prioriterade som en Telia-kund. I slutändan fick vi det bästa av två världar: Telavox och bra täckning eftersom Telavox verkar i Telias nät”, säger Magnus.
Nervigt inför onboardingen
Att byta telefonileverantör är alltid nervkittlande för en IT-chef och onboardingen var Magnus extra nervös inför – hans största farhåga var att man varken skulle kunna ringa ut eller in.
”Jag sov ganska oroligt den natten men det gick över förväntan. Vi hade ingen upplevd nertid och gjorde allt halv sex på morgonen, därefter var alla igång på en halvtimme. Jag drog en lättnadens suck för även om mycket kommunikation sker via digitala kanaler hade det varit jobbigt om man varken kunde ringa in eller ut. Vår kundkontakt via telefon betyder mycket för oss”, säger Magnus.
Både en säljare och en Project Manager från Telavox hade i samarbete med Magnus förberett utbildningar för Löfbergs, både via workshops på plats och digitalt.
Telavox för Londonkontoret
Enligt Magnus fungerade även onboardingen i England smärtfritt.
”Vi passade på att göra ett växelbyte till Telavox i samband med att våra två bolag flyttade in i samma kontor. Trots mindre i antal som jobbar i Storbritannien har vi fler svarsgrupper och fler fasta telefoner”, säger Magnus.
Första generationen Löfbergs tar en fikapaus.
Lösningen
Ett enat bolag
Magnus säger att Telavox har landat bra hos medarbetarna. Utmaningen är att få kollegorna fullskaligt ta del av alla funktionerna. Han pushar ut information via intranätet, lyfter fram goda exempel och försöker få användarna lära sig av varandra. Det finns även en intro-plan för IT- och telefoni för nyanställda.
”I den gamla lösningen hade vi ingen app, men nu är det mycket enklare hitta kollegor, se vad de jobbar med, vilken status de har – om de sitter i möte, vabbar eller är på semester. Det är mycket lättare få grepp om hela verksamheten oavsett om du sitter i England eller Sverige. Det känns som ett mer enat bolag”, säger Magnus.
”Nu är det mycket enklare hitta kollegor, se vad de jobbar med, vilken status de har – om de sitter i möte, vabbar eller är på semester.”
Magnus Henrichson
IT-chef på Löfbergs
Resultatet
Tät dialog med skaparna bakom produkten
Telavox utvecklar allt själva och det uppskattas av IT-chefen som därmed kan ha en dialog med utvecklingsavdelningen.
”Det är härligt ha en löpande dialog med de som skapar produkten och möjligheten att komma med förslag på förbättringar. Detta har aldrig funnits på kartan med andra telefonileverantörer”, säger Magnus.
Företagstelefoni – kulturella skillnader spelar roll
Löfbergs finns i sju länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Lettland, Estland, Litauen och Kanada. Man beslutar lokalt om telefonileverantör i respektive land och har sina egna favoriter.
”De kulturella skillnaderna spelar roll. Alla gillar olika lösningar och det är en utmaning att matcha rätt leverantör till samtliga länder. Jag hade gärna sett en helhetslösning för hela koncernen, men inte på bekostnad att man tappar något lokalt”, säger Magnus.
Han är imponerad av Telavox framgångar och tycker det är roligt att ha en leverantör det går bra för.
”När man följt Telavox historiska utveckling och sett soliditeten i bolaget blir man imponerad. En beställare vill givetvis jobba med en leverantör det går bra för. Om vi har en IT-leverantör som är så kreativ, duktig och dessutom så skicklig på affärer kommer även detta avspegla sig på Löfbergs”, avslutar Magnus.