"Styrkan ligger i flexibiliteten, vi kan ha olika abonnemang men ändå ingå i samma växelsystem."
Hasse Lagervall
Revisor och styrelseledamot på Missing People
Om företaget
Missing People Sweden är en ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Organisationen grundades i Göteborg år 2012 och är idag en rikstäckande organisation med ett tjugotal regionala avdelningar runt om i landet.
Den förre detta banktjänstemannen, Hasse Lagervall, ville göra något för samhället efter pensionen. Så när Missing People hade en sökinsats i hemstaden Trollhättan 2013 hängde Hasse på och letade. Sen dess har han haft ett stort engagemang i organisationen.
Vill hjälpa medmänniskor
“Man hoppas på att kunna rädda en medmänniska. Polisen gör ett jättefint arbete men lyckas inte alltid hitta den försvunna. Missing People fortsätter leta när myndigheterna gett upp”, säger Hasse.
Nu sitter han med i styrelsen för Missing People. Hasse är även materialansvarig och ska se till att de trettio lokala insatsgrupperna har allt de behöver som västar, datorer och ficklampor. Samt även förse dem med telefoni så de kan kommunicera.
“Nu är vi cirka 250 aktiva volontärer och i takt med att organisationen växer ökar även behovet att enkelt kommunicera med varandra. Vi befinner oss ofta på stora sökområde ”, säger Hasse.
Slippa lämna ut privatnummer
Under styrelsens årsmöte 2020 kom telefonifrågan upp igen och Hasse fick i uppdrag att undersöka utbudet av leverantörer och lösningar.
“Vi behövde verkligen ett bättre telefonisystem. Volontärerna fick lämna ut sina privata nummer till polisen, anhöriga och media under sökinsatser. Men det fungerar inte att bli ständigt uppringd när man sitter på sitt vanliga arbete nästa dag”, säger Hasse.
Hasse berättar att de använde sig av Telias växel och tog kontakt med dem och frågade om de kunde anpassa lösningen till Missing Peoples växande behov.
“Vi ville ha fler knappval och möjlighet att lägga in alla 250 volontärer i växeln. Men det fordrade att alla skulle ha mobilabonnemang hos Telia. Det hade blivit alldeles för dyrt. Vi är en ideell organisation under uppbyggnad och har inte dessa medel.”
Med Telavox får vi fakturan uppdelad och specificerad på alla regionala avdelningar.
Lösningen
Hasse mindes att Telavox kontaktat kansliet tidigare och tog upp tråden igen.
“Jag insåg snabbt att Telavox uppfyllde alla våra önskemål. Styrkan ligger i flexibiliteten, vi kan ha olika abonnemang men ändå ingå i samma växelsystem. Detta sparar oss mycket pengar och administration”, säger Hasse.
Nu kunde Missing People utöka knappvalen och de började genast att bygga upp fler köer.
“Vi har numera en kö för varje region – en för poliskontakten, media, patrulledare och en dit sökarna kan ringa ifall de vill ha mer information”, säger Hasse.
Hasse Lagervall, revisor och styrelseledamot på Missing People, är nöjd över att alla kan ha olika abonnemang med Telavox, men trots detta ingå i samma växelsystem.
Byggde molnväxeln själv
Hasse byggde växeln mestadels på egen hand och testade olika lösningar med stöd från Telavox säljare Joakim Smedman.
“Jag fick mycket hjälp av Joakim under testverksamheten. Han fick nog tusen frågor”, skrattar Hasse.
Resultatet
Idag behöver inte volontärerna längre ge ut sina privata nummer.
“Våra volontärer bara laddar ner Telavox-appen i mobilen och verifierar sitt telefonnummer så ingår de i växellösningen, helt gratis oavsett vilken operatör de har! Och då kan de lämna ut växelnumret istället för sitt privata. Sen har de som ingår i vår Jour och de som arbetar på kansliet vanliga mobilabonnemang”, säger Hasse.
Mer surf och bättre överblick
En annan bonus med att hela Missing People samlade i samma växelsystem är att alla får bättre överblick på vem som ingår i organisationen samt en aktuell adressbok. Hasse berättar även att de kommer utnyttja det mobila bredbandet mycket mer.
“Med vår föregående leverantör kunde vi av kostnadsskäl inte ha abonnemang kopplat till vår router. Detta är betydligt billigare med Telavox. Det är mycket enklare för administratören att köpa surf. Innan var vi tvungna att ladda in ett värdebevis på en router och koppla upp sig via gränssnittet. Med Telavox är det bara några knapptryck i Admin Portalen”, säger Hasse.
Sen slipper också Hasse krångliga fakturor.
“Med Telavox får vi fakturan uppdelad och specificerade på alla regionala avdelningar. För när man lägger upp en ny användare kan man registrera den till ett visst kostnadsställe och då blir fakturan knuten dit.”
Telavox Customer Success Manager – redan en i gänget
Hasse är också mycket nöjd med Telavox unika kundservice-koncept. Med deras tidigare operatör blev de hänvisade till en kö och mötte aldrig samma supportperson.
“Emelie Vass, som är vår personliga kontakt är medlem i vår Telavox-grupp där hon kan följa våra dialoger, hon är som en del av Missing People. Det finns företag som är bra på att sälja in sig initialt. Men det är i praktiken och i det långsiktiga arbetet sanningen uppenbarar sig. Telavox har motsvarat alla förväntningar.”
Emelie Vass, Customer Success Manager på Telavox.
“Jag blev fantastiskt glad när jag blev tilldelad Missing people som kund! Jag beundrar verkligen deras arbete och passion för att ideellt hjälpa andra människor.
Trots många användare så har övergången varit smidig eftersom Hasse har full koll och sköter mycket av administrationsbiten själv, vilket är en stor del av hela konceptet. Jag finns till hand där emellan. Jag ser fram emot ett långt och roligt samarbete med Missing people!”