"Vi introducerade ett nytt bolag i växeln och de var lyriska över hur bra allt hade gått – till och med de som var kritiska inför förändringen var positiva."
Veronica Johansson, växel- och applikationsansvarig på Persson Invest
Om företaget
Persson Invest är en koncern med 1 300 medarbetare i Sverige. Bolaget bildades år 1932 och har sju verksamheter inom följande områden: personbilar, ekonomi, fastigheter, skog, hyvleri, lastbilar och bussar, samt förnybar energiproduktion.
Utmaningen
Det är aldrig lätt att byta en växel eller kommunikationslösning när man har över tusen medarbetare. Man vet vad man har men inte vad man får. Men Persson Invest-koncernen hade kommit till en punkt då det helt enkelt inte gick att fortsätta dras med en omodern lösning.
“Vår gamla växellösning var otymplig. Det var inte hållbart att sitta med hårdvara som krånglade så fort någonting behövde ändras. Vi var ute efter något enkelt och flexibelt”, säger Veronica Johansson, växel- och applikationsansvarig för koncernen.
Lösningen
Flexibilitet var avgörande vid valet av ny växeltjänst
Just flexibiliteten var det som gjorde att valet slutligen hamnade på Telavox.
“Det som avgjorde var att Telavox är en så flexibel tjänst. Du kan med lätthet administrera växeln på egen hand.”
Flexibilitet och användarvänlighet var ledorden, men även att man skulle kunna hantera hela systemet utan inblandning utifrån. Det var särskilt viktigt i och med att lösningen skulle användas av hela 1 300 medarbetare.
En användarvänlig växellösning
“Vi har en stor växel. Att då kunna hänvisa samtal enkelt och med tydlig överblick över vilka som är tillgängliga är enormt viktigt. Telavox är användarvänlig att jobba med och raka motsatsen till hur det var tidigare.”
Persson Invest har sett en hel del förbättringar sedan de började använda Telavox. Bland annat har de bättre svarsfrekvens och möjlighet att hantera sin telefoni på egen hand.
Resultatet
Högre svarsgrad och koll på statistiken
Med Telavox är det enkelt att skala upp och ned växeln och antalet användare, allt eftersom verksamhetens behov förändras.
“Det är många som har fått en aha-upplevelse. Vi behöver kunna göra snabba förändringar. Telavox har verkligen varit ett lyft för oss. Vi ser även i statistiken att kunderna får bättre svarsgrad. Färre samtal skickas till växeln vilket indikerar att de kommer rätt.”
Tittar på ytterligare digitalisering
Den lyckade implementeringen och ökade effektiviteten med Telavox har fått Persson Invest-koncernen att titta på andra områden för sin digitalisering.
“Vi tittar lite på artificiell intelligens för att se hur det kan fungera och hur vi ska effektivisera olika system. Det är en annan positiv sak med Telavox – hos dem står dörren öppen för de som vill vara med och vidareutveckla systemen. Jag tycker det är viktigt att kunna påverka. Det är då man får den bästa effekten.”