Hundra procent högre tillgänglighet för Stadsbostäder

Bilden visar en man och en kvinna som står utomhus på en solig gata, omgivna av gröna buskar och träd. Mannen bär en blå skjorta och beige byxor, medan kvinnan har på sig en blommig blå topp och vita byxor; båda ser glada och avslappnade ut.

Stadsbostäder

Fastighetsförvaltning

Platser

Malmö

Antal anställda

40

Kunder sedan

2016

"Genom Telavox får vi statistik på hur många samtal vi får in, hur länge kunderna fått vänta och vilka samtal vi inte svarat på."

Peter Söderlin, VD på Stadsbostäder

Om företaget

Stadsbostäder förvaltar fastigheter på uppdrag av fastighetsföretag, privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Företaget består av ett förvaltningsbolag och ett servicebolag. Organisationen är uppbyggd så att samarbetet med deras kunder är nära, tryggt och effektivt. Det är till största del Stadsbostäders egen personal som utför arbetet inom både service och förvaltning.

Lösningen

När Telavox initialt presenterades för medarbetarna var de först rädda för att de skulle bli överbelastade på grund av den ökade tillgängligheten.

“Digitalisering i all ära, men om du inte har med dig din organisation kan du sitta där med din nya dyrinköpta teknik. Därför började jag förankra detta ett halvår innan och såg till att alla fick en utbildning i systemet”, säger Peter.

Men oron var inte befogad. Istället har de fått nöjdare kunder vilket också underlättar för medarbetarna. Med hjälp av Telavox har Stadsbostäder fått en mycket större tillgänglighet. Nu möts aldrig hyresgästerna av en upptagetsignal när det ska felanmäla utan molnväxeln fördelar ut samtalen.

“Tack vare Telavox har vi ökat vår tillgänglighet med flera hundra procent. Det är mycket lättare att sortera supportärendena. Innan hade vi två telefonnummer – nu är det en väg in och genom knappvalen kommer du direkt till rätt avdelning”, säger Katarina.

Syskonen Peter och Katarina Söderlin är andra generationen som driver förvaltningsbolaget Stadsbostäder. Med hjälp av Telavox har bolaget genomgått en imponerande digital transformation.

Resultatet

Förut hade Stadsbostäder väldigt begränsade telefontider. Numera är personalen tillgänglig från morgon till kväll.

Värdefull statistik genom Telavox

“Genom Telavox får vi statistik på hur många samtal vi får in, hur länge kunderna fått vänta och vilka samtal vi inte svarat på. All data är värdefull för hur vi ska optimera service och kunna förbättra oss. Vi analyserar resultaten och kollar våra toppar, när vi behöver vara mer tillgängliga och tillsätta mer resurser. Det hjälper oss också med att kunna ge ett adekvat rapportunderlag till fastighetsägarna”, säger Peter.

Kunder föredrar olika sätt att kommunicera på

Peter har märkt att alla kunder inte vill ringa in utan föredrar andra sätt att kommunicera på.

“Vi har installerat Telavox widget på hemsidan där våra öppettider står angivna och erbjuder fler kontaktvägar in via mail och telefon. Nästa steg blir att koppla på livechatten”, säger Peter.

Kan visa företagets “personlighet” genom molnväxeln

Katarina gillar också att man kan visa upp sitt företags “personlighet” genom företagsväxeln.

“Vi har valt ett lokalt företagsnummer som jag tror skickar signaler till våra kunder att vi är geografiskt nära dem och därför kan ge snabbare service och ha bättre koll. Jag är också lite allergisk mot opersonliga svarsmeddelanden. Man ska veta att det är Stadsbostäder man kommer till. Och var och en av våra medarbetare talar in sina personliga, det finns ingen standard.”

På bara några få år har Stadsbostäder gjort en enorm digital resa som bara fortsätter. Men både Peter och Katarina poängterar det är minst lika viktigt att ta tillvara på den dyrbara erfarenheten som deras pappa Stig delat med sig av.

“Grunden i förändringsprocessen är att kombinera erfarenhet med nytänkande och utveckling. Pappa ägde ingen dator men även om han hade enormt mycket ärenden så lämnade han ändå skrivbordet tomt. Han var väldigt kunnig och kunde därför hantera uppdragen på ett korrekt sätt ändå. Jag däremot är beroende av digitala hjälpmedel som Telavox”, avslutar Katarina.

Flytta din telefoni till oss idag

Är du redo att jobba smartare? Köp våra tjänster direkt eller kontakta oss för en personlig demo.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser