Infographic: Hur väntetid påverkar kundupplevelsen

Infographic Så påverkar väntetid kundupplevelsen

Sektioner

Flytta din telefoni till oss idag

Behåll dina nummer, vi hjälper dig med flytten och att komma igång direkt.

Vi har alla varit i situationer där vi väntat på ett företags kundtjänst. Det kan vara när du står i kön till mataffären eller är i telefonkö i väntan på att de ska ta ditt samtal.

Men hur påverkar väntetid dina kunders uppfattning av ert företag och era tjänster, och vad kan du göra för att erbjuda en bättre upplevelse?

Infographic

Så påverkar väntetid kundupplevelsen. Dålig köhantering gör att kunder lämnar sina samtal 57% har varit så frustrerade på telefonkundtjänst att de lagt på luren utan att få svar. Kunder uppfattar inte alltid sin väntetid korrekt Vi överskattar nämligen hur länge vi väntat med cirka 36% Knappt två tredjedelar är villiga att vänta i upp till 2 minuter innan de lägger på. Den upplevda väntetiden påverkar kundnöjdhet mer än den faktiska väntetiden. Okända väntetider leder till en negativ kundupplevelse. Kundnöjdheten ökar när väntetiderna är kortare än förväntat. Källa: Marketing Science Ofta är psykologin bakom köandet viktigare än statistiken över själva väntan. Professor Richard Larson, MIT Väntetiden påverkar kundupplevelsen - och ditt företags intäkter 88% av kunderna säger att upplevelsen ett företag ger är lika viktig som dess produkter eller tjänster. Källa: Salesforce 48% av kunderna har bytt varumärke på grund av kundservice. Källa: Salesforce Nästan 75 % av kunderna är villiga att spendera mer om ett företag har bra kundservice. Källa: ICMI

5 steg för att förbättra kundupplevelsen

  1. Besvara kunders frågor så snabbt som möjligt.
  2. Informera om hur länge de behöver vänta för att få svar.
  3. Erbjud att ringa tillbaka till kunderna för att minska väntetiden.
  4. Gör väntan mindre jobbig genom nyttig information.
  5. Lyssna på kunder som fått vänta länge och är frustrerade.

Att erbjuda en positiv kundupplevelse – även när de väntar – är nyckeln till att behålla kunder och maximera era intäkter. Allt från hur du välkomnar dem till tiden det tar att lösa deras problem påverkar hur de uppfattar er service i synnerhet och ert företag i allmänhet. Effektiv köhantering och smart användning av chatt gör att ni kan erbjuda genuin kundsupport som gör skillnad och uppskattas. Att balansera säkerhetskrav med snabb problemlösning är en annan sak att ha i åtanke när ni sätter upp processer för support.

Detta kan verka som mycket, men vinsterna med att erbjuda utomordentlig kundservice är självklara. Genom att minska friktionen i era kundmöten får ni en klar fördel över era konkurrenter och ser till att kunder återkommer till er, gång på gång.

Kom igång med Telavox idag!

Prata med en av våra experter eller köp nu och upplev obegränsad företagstelefoni.

Företagstelefoni

Växel och plattform

Resurser