Detaljhandelsmarknaden har upplevt många förändringar under det senaste decenniet. Utvecklingen av e-handel har förändrat hur företag fungerar, och att anpassa sig till ett nytt, digitalt landskap är nyckeln för att just din verksamhet ska blomstra. Att använda digitala verktyg som UCaaS (Unified Communication as a Service) är ett bra sätt att skilja ditt företag från dina konkurrenter.
Landskapet för detaljhandeln har förändrats kraftigt det senaste årtiondet. Behovet att både finnas online och offline via butiker har ökat enormt och har därför ställt krav kring hur och i vilka kanaler vi ska bemöta våra kunder. Hur säkerställer vi att vi har koll på att den enskilda kunden har kontaktat oss via butik, mail, telefon eller chatt? Eller kanske en kombination? Har vi koll på samtliga flöden?
Det är här Unified Communications as a Service (UCaaS) kommer in i bilden. När man ser att vår tjänst används i detaljhandelsbranschen kan man se att det är en modell som ger tydliga förbättringar av både en effektivare administration för er själva, men också ett mer relevant och kontrollerat kundbemötande.
Läs mer: Upptäck hur Telavox plattform hjälper detaljhandelsföretag nå sin fulla potential
Med vår lösning får dina kunder en skräddarsydd upplevelse
Dagens kunder vill inte bara ha lägre priser – de vill också ha tillfredsställande köpupplevelser. De vill känna sig viktiga för butiken och förväntar sig skräddarsytt bemötande. Det blir möjligt med UCaaS, dels för att processerna kan förenklas och anpassas till detaljhandeln, och dels genom att innovativa lösningar ger just den typ av upplevelse kunderna är ute efter.
Den följsamhet och tillgänglighet som UCaaS innebär leder också till bättre service och upplevelse för kunderna, vilket samtidigt minskar stress och risken för irritation. Men UCaaS handlar om så mycket mer än användning av mobila enheter.
UCaaS och geografiskt spridda eller mobila team
Hos många detaljhandlare behöver personalen kunna vara mobil. Med infrastrukturen i molnet kan UCaaS sätta geografiskt spridda team i kontakt med kunderna, butikspersonal och supportcenter. Det leder till snabb service och sömlös samtalsöverföring för kunder, och att instruktioner och information kan föras över från ansvariga till folk på fältet och vice versa.
Via Telavox kan era kunder enkelt routas direkt till den person som är mest lämpad att svara. Ett exempel skulle kunna vara att automatisk routa det inkommande samtalet till ansvarig KAM hos er. . Detaljhandlare som redan använder sig av UCaaS berättar att de upplever förbättrad kommunikation och sänkta telefonikostnader och kraftiga tidsbesparingar i form av en effektivare fakturahantering och en användarvänlig administrationsupplevelse.
Läs vidare om hur ni uppnår bättre unified communications med en molnbaserad växel.
Integrationer ger en sammanhängande kundresa
När du integrerar UCaaS-lösningen med en kontaktcenterlösning (exempelvis Zendesk, Salesforce, Freshdesk, eller Dynamics) slipper kunderna svara på samma frågor för varje ny person de pratar med, vilket uppskattas av alla och sparar massor av tid.
Personal som får tillgång till avancerade verktyg som förenklar jobbet arbetar både mer produktivt och förebyggande – det leder i sin tur till ökad motivation och bättre arbetsmoral. Lek med tanken att i ett enda gränssnitt kunna se samtliga kundinteraktioner oavsett kanal era kunder har försökt att nå er. Addera sedan att du i samma gränssnitt kan se statistik och koppla samtalen till en valfri kollega.
Programmerbarhet hjälper till att förvandla kundupplevelsen från ”bra” till ”underbar”
Ett bra sätt att imponera på dina kunder är att se till att deras upplevelse är förstklassig om de någonsin behöver kontakta dig. Ett sätt att göra detta är att använda programmerbarhet i din telefonväxel. Enkelt uttryckt innebär programmerbarhet att inkludera element som knappsatsingångar och API-anslutningar för att ge agenten så mycket information som möjligt om inringaren.
Du kan till exempel spela upp ett förinspelat meddelande som ber en uppringare att ange sitt beställningsnummer med hjälp av telefonens knappsats. Systemet kan sedan automatiskt kontrollera deras beställningsstatus i din e-handelsplattform och sedan spela upp ytterligare ett förinspelat meddelande för att meddela den som ringer att deras beställning är ute för leverans.
Detta innebär att din kund får ett tydligt svar direkt och frigör dina agenter att fokusera på komplexa supportförfrågningar som behöver mer uppmärksamhet.
UCaaS och schemaläggning
Om er verksamhet är av det större slaget har ni förmodligen mängder av personal. Det innebär också schemaläggning, vilket tar upp massor av värdefull tid. Vid ledigheter och frånvaro ska skift fördelas på andra, och det är också utmanande och tidskrävande.
Ofta behöver flera chefer ha koll på sista minuten-ändringar av arbetsscheman men med UCaaS med mobil närvaro får alla veta vem som jobbar och vem som är tillgänglig. Kollegor kan enkelt vidarebefordra telefonsamtal och hjälpa varandra när det är ont om folk. När lösningen används på rätt sätt kan UCaaS minska stressen hos både personal och ledning.
Unified Communications ger förbättrad kapacitet vid onboarding och utbildning
Nyanställda behöver självklart viss onboarding, men det är inte alltid ansvariga har tid med det. I detaljhandeln är det vanligt att ny personal klagar på just bristen på utbildning innan de förväntas klara sig själva.
Det är ännu svårare i miljöer där allt måste gå fort, folk arbetar olika skift och är kanske inte på plats samtidigt med de nya. UCaaS kan bidra till att lösa det här genom omfattande möjligheter till telefonsamtal och videokonferenser. Det går också att dela videor och dokument med UCaaS så att nyanställda kan titta och läsa sig till viktig information för att kunna jobba på bästa sätt, eller repetera processer när minnet sviker.
Läs mer: Framgångsrik digital onboarding med Ewa Thylén på Tillväxtverket
Så agerar du vid storhelger och semestertider
Personalbehovet i detaljhandeln är ofta säsongsbaserat. Planeringen behöver göras flera veckor och ibland månader i förväg. Med UCaaS kan du göra processen smidigare och implementera schemat mycket snabbare. Tack vare analyser och lagrad data från statistisikverktyg i din UCaaS-lösning kan du förbättra beslutsprocessen och enkelt göra justeringar, på en plats eller flera samtidigt.
Andelen detaljhandlare som ser UCaaS som en hållbar digital lösning för både tillväxt och framgång ökar. Det är en extremt anpassningsbar och flexibel lösning, den uppfyller flera typer av affärsbehov på flera nivåer och ger både ägare, ledning och personal de verktyg som krävs för framtida utmaningar. Läs vidare om hur du sätter upp en budget för UCaaS.
För dig som vill veta mer om UCaaS inom andra branscher: