Det finns många fördelar med att arbeta hemifrån, men likväl utmaningar, framförallt gällande säkerhet. När WHO klassificerade coronaviruset som en pandemi var företag tvungna att ställa om. Det blev ännu tydligare under pandemin då många företag tvingades gå igenom en skyndsam digital transformation. Här undersöker vi några säkerhetsutmaningar vi ställs inför när vi jobbar hemifrån, och hur de kan lösas.
Borta bra men hemma bäst?
Att jobba hemifrån har ställt oss inför en hel del nya utmaning, inte minst när det gäller säkerhet. Denna omställning öppnar dock upp för en hel del risker.
Det kan hända att vi hanterar information som är belagd med sekretess på vårt egen Wi-Fi – eller ännu värre – ett delat nätverk. Hemma, eller på ett kafé för den delen, har vi inte samma säkerhetsrutiner. Dessutom kan det vara svårt att hålla undan företagshemligheter för sin sambo när ni båda arbetar hemifrån.
Daniel Sörlöv är Identity and Information Protection Specialist på Microsoft. Han menar att det finns en större tillgänglighet för hackare idag när alla är uppkopplade dygnet runt, överallt.
“IT-miljön har förändrats otroligt mycket på senare år och komplexiteten för oss som arbetar med IT-säkerhet har ökat drastiskt”, säger han.
IT-säkerhet i hemmet är idag en ännu viktigare fråga
På grund av den snabba omställningen de senaste åren, har många företag tagit genvägar. Det kan ha resulterat i beslut och lösningar som exponerar säkerhetsluckor. Daniel Sörlöv har under det senaste året sett en tydlig ökning av attacker, särskilt mot småföretag.
Hemmet, där vi annars känner oss som mest trygga, är tyvärr ett av ställena där känslig företagsinformation är som mest utsatt.
“I hemmet jobbar vi på andra enheter. Vi går från stationära datorer på jobbet till barnens speldator, och där laddar folk ner dokument och har möten. Det är en helt okänd miljö för företaget. Det innebär att man utsätter sig för fler risker”, menar Daniel Sörlöv.
I och med att det nu finns enheter som företaget inte kan kontrollera, blir det allt viktigare med att anpassa skydden.
“Vi kanske inte kan ta ansvar för någon hemdator, men vi kan säkra åtkomsten.”
Öppna nätverk och sårbara ställen
Vad som kan vara ännu värre än hemnätverket är när folk exempelvis sitter på ett kafé eller hyr in sig på ett hotell. Där ansluter företagsenheter till ett ofta oskyddat nätverk. En hackare kan enkelt samla in info via en accesspunkt med samma namn och lösen som hotellets eller kaféets nätverk.
“Om den signalen är starkare så kommer folk att ansluta till mitt nätverk. Då kan jag avlyssna och analysera all trafik. Detta kan jag göra på tusentals platser. Dessa accesspunkter är enkla att driva och gömma”, säger Daniel.
Detta kan göra att hackare får tag på inloggningsinformation, vilket definitivt kan kompromettera företagets säkerhet.
Läs mer: Telavox underlättar distansarbete för Lundabolag
3 lösningar på IT-säkerhetsproblem i hemmet
Så vad är lösningen på detta? Vad göra när ni behöver arbeta hemifrån? Daniel Sörlöv rekommenderar tre metoder:
- Multifaktor
Multifaktor (eller flerfaktorsautentisering) innebär att ni behöver bekräfta er inloggning med exempelvis e-legitimation. Det finns en uppsjö av olika lösningar, från BankID till fingeravtryck. På så sätt kan även en lösenordsläcka stoppas. Daniel Sörlöv rekommenderar dock att undvika multifaktor med e-post, då verifieringskoden kan komma till en komprometterad mejladress. - Kryptering
Skydda och kryptera era databaser och dokument. Dock förutsätter detta att inloggningen inte bara förlitar sig på enkla lösenord, för då kan krypteringen låsas upp med hjälp av dessa. - Spårning
Se till att skapa loggar och spåra ändringar. På så sätt kan ni se vad som händer i er informationsmiljö och undersöka vad som är ett normalbeteende. Det gör det möjligt för er att förhindra framtida attacker.
Lyssna på hela intervjun med Daniel Sörlöv i Telavox podcast Sveriges IT-chefer.
Telavox – en leverantör du kan lita på
Telavox unika UCaaS-plattform har fått ett rejält genomslag på den nordiska marknaden. Lösningen består bland annat av molnväxel, mobilapplikation och gränssnitt med telefoni, chatt, videokonferens, statistikverktyg och integrationer med andra system.
Telavox stöder integrationer med digitala verifieringsverktyg som BankID, så att du kan lägga till ett extra lager av säkerhet till din kundverksamhet.
Telavox kan hantera både IT och telekom och är även en av de största operatörerna inom B2B-sektorn. På så sätt behöver våra kunder endast en leverantör. Vi sätter stor fokus på mobiler för alla telefoni- och UCaaS-tjänster. Administratörer kan snabbt och enkelt komma igång med appen och hantera användare, kostnader och datasäkerhet i en enda portal istället för att behöva logga in i flera olika system.
Med Telavox kan användaren dra nytta av automatisering, bättre kundservice och effektiva samarbetsverktyg för att stärka både den interna och externa kommunikationen.